Отвращение (1965)

Карол Леду е белгийска емигрантка, която работи като козметичка в салон за красота в Южен Кенсингтън, Лондон. Атрактивната й кукленска външност е измамна, мъжкото присъствие я плаши, отблъсква и меко казано фрустрира. Не понася дори любовника на сестра си Хелън, с която дели квартира. Карол има упорит ухажор, отказите върху който действат като магнит. Един ден, когато Карол е сама в дома си, праволинейният тип се оказва в грешното време на грешното място.

Деньов не мига почти през цялото време на психо-натрапчиви и компулсивни-хаотично девиантно поведение. Визуално, психологическото изследване на постоянно разпадащото се психическо състояние на Карол воайориста Полански прави доста находчиво. Коридорът с протягащите се ръце е директна препратка към glory hole-кабината от света на порното, в която жената обслужва един или повече стърчащи през дупки в стените пениси.

Repulsion по някакъв начин оформя трилогия с Rosemary’s Baby (1968) и The Tenant (1976). И в трите хорър действието се случва между четирите стени на жилищен интериор.

Натуралната студенина на Деньов е идеална. Изискванията на Полански за актрисата на този филм, са да има ангелско лице с намекващ за склонност към опорочаване ореол. Актьорските възможности на Деньов транслират във физическа игра целия спектър на патология, лудост, срам, потиснатост, похот, погнуса, сласт и параноя. Роман признава че заглавието е направил с комерсиална цел, за да може да финансира своя следващ, доста по-личен проект Cul-de-sac (1966). Забавно, кеш за Отвращение получава от Compton Pictures, която продуцира софт порно филми. Repulsion е първият англоезичен филм на Полански.

Филмът стилистично е прекрасен. Пространството на апартамента е дефинирано умно, предимно през звуци (камбанен звън на монахините отсреща, асансьорен шум, телефона, тракане на посуда, стонове от правене на любов) или експресионистични картини. Оператор е Gilbert Taylor, който преди това работи по Dr.. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964). Откриващите кадри “излизат” от окото на Деньов, докато финалните навлизат в него, което решение чудесно опакова внушението за вътрешния свят и колизии на героинята й.

Repulsion е за секса, за желанието и за отвращението към желанието в един и същи момент. Бивайки хитър и перверзен манипулатор, при Полански всичко има двойно дъно и нищо не просто. Семантично има много натоварени детайли, които могат да ни тласнат в една или друга посока на интерпретация – Карол бърше не с какво да е, а с книга кръвта от Колин по вратата. Звуците на оргазмен екстаз от сестра й я умопомрачават, но гниещия заек с картофи, който се подмята във второ и трето действие не я впечатлява. Храната изобщо, поглъщането или отхвърлянето й, някой психоаналитик би могъл да маркира като препратка към шизофренията на Карол. По експресията на детското й лице от стара семейна снимка може да се спекулира дали е била жертва на сексуален тормоз и злоупотреба. Интересно е и амбивалентното поведение на любовника на сестра й, който финално я изнася на ръце (не знаем мъртва или в кататонично състояние) с доста издаваща нездрави апетити хватка.

Няма как да няма и феминистки уклон – в свят доминиран от мъжете две жени в маскулинен и сексуално хищен Лондон, който иска да им прониква във всичките им дупки, оттам и фантазията с изнасилването на Карол, която хем се ужасява -хем му се отдава. Полански адски креативно ситуира Карол в бюти салон – работата й е да подготвя женските “блюда” за капризните усти на мъжете навън. Влюбеният Колин (Джон Фрейзър) е объркан от Карол, колегите му бели якички му се подиграват, за тях жените са просто пичета за задаволяване на нагона. Макар и влюбен, той все пак нахълтва/прониква при Карол с насилие. Втората жертва на Карол е наемодателят, който влиза с любезни приказки, но при неадекватния й вид бързо-бързо предприема изнасилване.

Мисля, че Repulsion перфектно те подготвя за Жулавски и неговия Possession (1981)

Ако ни харесваш и искаш да продължим да пишем киноревюта, ще се радваме да ни станеш патрон. Може да ни подкрепиш и като цъкнеш ТУК и поръчай тишърт от сайта branditi.com!

Последвай ни и в IG: @movies.bg

5/5 - (1 vote)
5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.