Площад Вандом (1998)

Във Place Vendôme (1998) Мариан/Деньов е фамозна madame с единия крак винаги в клиниката за рехаб. Съпругът й Винсент държи най-известния магазин за бижута в света на площад Вандом в Париж, срещу Риц (същият магазин и площад са обект на обира във Le cercle rouge (1970) на Мелвил). Приема алкохолизма на Мариан, доколкото това не пречи тя да е красивата витрина на бизнеса му.

Бижутерът обаче е в тежък банкрут, дългове и незаконни далавери. Малко преди да ускори и торпилира колата си в камион за дърва той завещава на Мариан няколко диамантени къса. Мариан е екс про. Навремето е била дясна ръка и любовница на Батистели (певецът Жак-Дютрон), шано търговец отговорен за сегашното й разклатено състояние. По време на инфарктна сделка, Батистели я изоставя в устроен от ченгетата капан. Така в катастрофата тя среща бъдещият си мъж. Винсент я измъква от полицията, за да й нахлузи безлюбен брак, в отговор на който тя прегръща бутилката.

Мариан знае, че диамантите вероятно са крадени, но решава да използва тази възможност, за да си стъпи на краката. В тясното ветрило на евентуални купувачи попада на същия Батистели, който навремето я е прецакал. Иронично, на нейно място любовница и протеже е подобно на нея момиче (Еманюел Сение), което впрочем е било на работа – в офиса и в леглото – и на съпруга й Винсент; Мариан знае това.

Докато в началото имаме психологическа драма с махмурлука и отвращението, което Мариан среща в огледалото сутрин (силна връзка с Джина Роуландс в Премиера ‘1977), след смъртта на Винсент филмът преминава в трилър-температура, в нелинеарната мрежа на ноара, без показен екшън. Мариан се мобилизира, опитва да си възвърне професионалните умения, да потърси закъсняла справедливост и да предаде мъдрост на своето младо копие.

Филмът не случайно има номинация за Сезар за сценарий. Взаимотношенията се разкриват плавно и напластяват мрежи от връзки. Чудесен персонаж е полицаят Жан-Пиер (Jean-Pierre Bacri 1951–2021), който влюбен в Сение я преследва навсякъде. Това му осигурява ценна информация за Батистели, която споделя с Мариан. Жан-Пиер е разписан така, че да действа като “асансьор” между сюжетните линии. С Мариан установяват топла връзка – като преживели дълбоки рани двамата имат не малко причини за близост.

Детайлите са пипнати добросъвестно от режисьорката Nicole Garcia (1946-), както подобава на наследници на робербресоновата традиция в жанра. Разбираме не малко за диамантения картел De Beers и диамантената борса в Антверпен. Личните истории пък се кръстосват с криминалните по начин, по който романтичните моменти да работят в полза на сюжета, а да не са гол сантимент. Деньов и Сение са uncut gems ; чудесен избор за тандем.

Ако ни харесваш и искаш да продължим да пишем киноревюта, ще се радваме да ни станеш патрон. Може да ни подкрепиш и като цъкнеш ТУК и поръчай тишърт от сайта branditi.com!

Последвай ни и в IG: @movies.bg

5/5 - (1 vote)
5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.