Babylon Berlin

Берлински Вавилон / Вавилон в Берлин (2020)

Смутен и контрастен Берлин от 1929-та, в центъра на икономическата суматоха обзела новоизлюпената Ваймарска република. Крайнодесният екстремизъм тепърва ще набира сила, за да пропълзи на светло от сянката на Голямата депресия. Градът е прогизнал в предапокалиптичен кабаретен декаданс, политически конфликти, остра инфлация, тревожност вибрира на всички нива. В тази среда оперира Гереон Рат, полицейски инспектор от Кьолн, току що пристигнал в Берлин. Задачата му е да разконспирира порно канал на берлинската и руската мафия. Колкото повече напредва с разплитането на случая толкова по-близо стига/подрязва до собствените си корени – перверзно изпитание за психиката, преценката и действията му.

Един от режисьорите на този грандиозен за Европа телевизионен проект Том Тиквер (Run Lola, Run, Парфюмът) споделя общото желание да пресъздадат основното: никой в това модерно и прогресивно общество не подозира ни най-малко зараждащата се заплаха и нейните поразяващи мащаби. Асоциациите с днешния свят на обществено и политическо напрежение са неизбежни и стряскат.
Сериалът освен всичко е и амбициозно изследване на революционната епоха на 20-те – виждаме как по улиците на Берлин постоянно манифестира амалгама от екстремални фракции на цялото политическо ветрило – анархисти, фашисти, комунисти, гласност в този момент търсят и намират на улицата всички обособени настроения от културната и социална тъкан. В лицето на всеки един персонаж в сериала се оглежда повратният за света исторически момент.

Берлински Вавилон печели убедително от самото начало не само с добросъвестно създадената ноар атмосфера на колективен упадък и умопомрачително добре сценографиран нощен живот на пороци и злоупотреби. Коз е и дебело втъканата мистериозна нишка на психологически трилър. В крайна сметка в този момент има бум във всички области на науката, технологиите, медицината – тогава е изобретено радиото, траснсферът на звука, и страничните ефекти от всички тези чудеса на прогреса се блъскат необуздано и вдъхновяват Берлински Вавилон.

В този политически безпътен, но инжектиран с бесни хормони хаос, ние през цялото време пътуваме из лабиринтите на съзнанието на Гереон /Фолкер Брух (базиран на романа на Фолкер Кучер „Тихата смърт“ – част от поредицата за Гереон Рат) с двеста километра в час, едно споделено със зловещо подсмихващия се Зигмунд Фройд пътешествие, от чиято бездънна кутия на Пандора Тиквер, Ахим фон Борис („Сбогом, Ленин!“, „England!“) и Хенк Хандльогтен щедро гребат идеи.

Rate this post
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.