Любовниците (1958)

Les Amants e третият филм на Луи Мал, излиза в годината на Lift to the Scaffold и според критиката именно той го утвърждава като континентален талант. Базиран е свободно върху кратка история от осемнадесети век (роман на барон Dominique Vivant (1747-1825) – безкрайно интересна личност, египтолог. Египтолог, впрочем Мал “слага” и в Блуждаещ огън ‘1963).

Фокусът е върху 30 годишната Жана, отегчена от нещастен брак с директор на вестник и охолно, но монотонно съществуване в Дижон. Това което я крепи е връзката й с Раул – елегантен играч на поло, заради когото прескача постоянно до Париж, под предлог че Раул е приятел на близката й Маги. Подозрителен, съпругът и Анри залага капан като отправя покана за гости към парижките й приятели, постановка която Жана не може да парира. Същият уикенд, колата на Жана издъхва по пътя за Дижон и благодарение на помощта на загадъчен млад мъж (Жан-Марк Бор), археолог, тя стига навреме за партито. Младият мъж класово няма нищо общо с порядките в имението и лицемерието на микрообществото. Зарязвайки Анри, Раул , Маги, детето си Кристин, Жана залага всичко на новата си любовна карта. Напуска сцената със ситроена на бедния археолог.

Жана Moро привлича вниманието във всеки кадър. Орсън Уелс не случайно я нарича най-великата актриса в киното. Без да е аватар на сексуалността и да манифестира обезателно еротика, тя е зряла, мощна, женствена, и най-вече извън мъжкия контрол. Олицетворява елегантна решимост за отхвърляне, воля за опозиция на общоприетото. Чувствена и завършена дори в колебанията си, героинята й е фатална флоберова комбинация от интелект, меланхолия и къс емоционален фитил.

The Lovers започва с Cartre De Tendre – географска карта на въображаемата земя наречена Тендре (Любовта), която се появява като гравюра в първата част на романа „Клели“ на Мадлен дьо Скудери от 1654-61 г. Картата е доста сложен и популярен в салонната френска култура романтичен символ, общо взето на независимите, интелектуално образовани и духовити дами от това време, изобразяващ различните пътища към любовта. Маршрутите си имат отделни сантиментални наименования (Езерото на безразличието), като отклоняването от тях не е препоръчително за ухажорите.

Жана на кинофесетивала в Кан, 58-ма

Филмът предизвиква фурор. Взима Специалната награда на журито от Международния филмов фестивал във Венеция и номинация за Златен лъв. Млако след него любовните пътища на Жана Моро и Луи Мал поемат по други картографии.

Между другото, филмът за времето си е бил толкова скандално табуиран от пуританите, че през 68-ма година Върховният съд на САЩ отменя обвинителната присъда „за неприличие“ към киносалон в Охайо, позволил си да излъчи лентата.

Ако ни харесваш и искаш да продължим да пишем киноревюта, ще се радваме да ни станеш патрон. Може да ни подкрепиш и като цъкнеш ТУК и поръчай тишърт от сайта branditi.com!

Последвай ни и в IG: @movies.bg

5/5 - (2 votes)
5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.