Американски прелести (1999)


 American Beauty (1999)

Стремежът към успех е воденичен камък. Смила те, прахосва те. Тежи и мачка, но ако го нямаш, няма как да мелиш. Успехът е голям капан/ Хванеш ли се, ще ти ръфат главата докрай. Перманентното успяване опустошава. В клишето на успеха човешкият живот e радикално съкратен. Животът на всеки е много по-голям и по-богат от всяка възможна идея за “успех”, родена в главите на другите. Успехът е кич. Той е критерият на идолопоклонната тълпа за ценността на моя личен живот. Всеки човек таи тълпи в себе си и често им дава воля в действията си, в изборите си, в тежненията си. Каквото се случва с теб, въпреки претенциите на човешките стада, дефинира собствено твоя живот. Владислав Тодоров за в-к Култура, 24 октомври 2014

Лестър Бърнам е 40+ годишен рекламист, живял последните 20 години по инерция. Осъзнава загубеното в края. Криза на средната, депресия, сублимирана в кола, секс, демонстрации свобода – героят на Кевин Спейси няма време за прецизни дефиниции, бърза да изживее подтиснатото, самоанализира се зад кадър.

 American Beauty (1999)

Битието в периферията на  US метрополиса е стандартизирано, безлично като окосена морава. …Неудържим сантиментализъм, показно благодушие и голям оптимизъм. Детска вяра. Човек пребивава в генералната илюзия за своята материална обсебеност / Лесно усвоима симулация на вяра, без драма, потресение, дълбок човешки обрат. Свят основан на две колони – желанието да печелиш и еротическия успех да харчиш в най-широк смисъл.( по д-р Николай Михайлов)
Каролин/Анет Бенинг е перфектната степфордска съпруга, агент недвижими имоти, истерично камикадзе прицелено в това, което мъжа й и цяла Америка рекламират – еснафщината. Дъщеря им още има сетивата за да се опълчи на порно-съсксес-а, но поколението й тепърва ще има шансове за пропиляване.  Лестър напуска рекламата, шамаросва с късни истини Каролин. Ден приятелство не осигурява обаче достъп до детето.

 American Beauty

В съседство на Лестър се нанася семейство. Безмълвна сянка на жена, смазан и смазващ от ред и дисциплина бивш милитарист (великолепен Крис Купър) и преждевременно помъдряло момче с визия на продавач на Библии.
Рики/Уес Бентли е душата на филма. Продава джойнт, за прикритие сервира алкохол. Така се запознава с Лестър. Лабилният баща лекува Рики с институционално и домашно насилие. Рики е стоик, търси Бог в мимолетното и трансцедентното, в подмятан от вятъра найлон – концептуалната семка; в окото на смъртта. Камерата не слиза от ръката му, помага му да помни важното. В него посвещава дъщерята на Лестър, стават двойка по неизбежност.

Кевин Спейси взима оскар за подарената му от Сам Мендес роля. Изпълнява я безупречно. Репликите му ще се цитират завинаги. Не му отстъпват Анет Бенинг (напомня героиня от “Реквием за една мечта” на Аронофски), както и Мена Сувари – едновременно мажоретка-клише и крехко създание с параноя да не я стигне обикновеността.

5.00 avg. rating (99% score) - 2 votes

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)