Асансьор за ешафода (1958)

Oбичам те, обичам те – повтаря Флоранс/Жана Моро по телефона в откриващия Elevator to the Gallows драматично близък план на Луи Мал. За Жулиен/Морис Роне това е всичко необходимо, за да извърши убийство в името на тяхната любов. Мишената е богатият съпруг на Флоранс и шеф на Жулиен – проспериращ оръжеен могул, който има Жулиен за достоен приближен и ни най-малко не подозира какво му се готви. Жулиен има всички предпоставки да извърши перфектното престъпление. Като ученик на Реберт Бресон Луи Мал обръща маниакално внимание на всеки един детайл. След работа Жулиен се изкачва с кука през прозореца до офиса на шефа си, застрелва го, аранжира го като самоубийство и напуска постановката инкогнито. Любовницата му го чака по план. Вече от колата си долу вижда, че е забравил въжето с куката да се вее от балкона му и изхвърча. Влетява в сградата и взима асансьора, с приспано съзнание за факта, че в края на всеки работен ден консиержа на сградата спира генерално тока. Съответно малко преди да излезе от асансьора спира между етажите.


В този момент в лъскавата му и изоставена отключена американска кола нахълтват двойка хлапаци (natural born killers), и уж на шега я подкарват.

Подгизнала от дъжд и неистово обезпокоена Флоранс броди из парижките улици в мазохистично отчаяние – любимият й го няма, на всичкото отгоре вижда колата му да профучава с непознато момиче до шофьора.

Майлс Дейвис (1926-1991) – „Джазът е по-големият брат на революцията. Революцията го следва”

Лицето на неутешимата Жана Моро е осветявано почти единствено от естествените за нощния град, нещо немислимо за студийното кино. Операторът на Асансьор за ешафода Анри Дека, работил в този период и по великия ноар на Жан-Пиер Мелвил „Боб льо Фламбер“ (1955), снима тези сцени крайно изобретателно, бутайки камерата в бебешка количка. Техника, с която са снимани всички външни снимки на До последен дъх (1960) на Годар.
Тихата лудост на Флоранс кристализира в джаз партитурите на Майлс Дейвис, автор на един от най-легендарните саундтраци правени в историята на киното.

В паралелната история, докато Жулиен се мъчи да се освободи от асансьора младежите откраднали колата му се запознават със семейство немски туристи, които по стечение на обстоятелствата убиват (с пистолет от жабката в колата на Жулиен). Полицията (силно участие на Лино Вентура), естествено заподозрява Жулиен заради изоставената на местопрестъплението негова кола и оръжие. Иронично, Жулиен има перфектно алиби за убийството на немските туристи, но точно то ще го свърже с това, от което хвърля всички усилия да се измъкне.
Виждаме Флоранс и Жулиен да делят общ кадър единствено на края на филма, на издайническа лента проявена от полицията.

Формално лоу-тек креативността в заснемането, прави Ascenseur pour l’échafaud на Мал и „Боб льо Фламбер“ на Мелвил, са може би първите филми на Новата френска вълна, преди Годар и Трюфо да адаптират и развият за себе си.
Френските ноар-филми чупят статуквото в жанра, героите им не се подчиняват на стереотипи, животите им прескачат нелинеарно, хаотично, постъпките им са крейзи, непредсказуеми, живи, сякаш намислени на момента.
Като неоноар коносьор, спокойно мога да заявя, че сценарият на Elevator to the Gallows е един от най-добрите, които съм виждал реализирани. Мал (Моята вечеря с Андре 1981) го пише в съавторство с Ноел Каеф и Роже Нимие. Ешафода в заглавието между другото реферира към смъртното наказание във Франция, което по това време се изпълнява с гилотина. Повече по тази тема в Двама мъже в града (1973) на Жозе Джовани с Делон и Габен.

Морис Роне (1927-1983) е страхотен, мрачен, решителнo отмерен, напомня младия Майкъл Кейн. Познавам играта му от Purple Noon (1960), Смъртта на един негодник (1977).

Ако ни харесваш и искаш да продължим да пишем киноревюта, ще се радваме да ни станеш патрон. Може да ни подкрепиш и като цъкнеш ТУК и поръчай тишърт от сайта branditi.com!

Последвай ни и в IG: @movies.bg

5/5 - (2 votes)
5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.