La part du feu (1978)

Хансен (Мишел Пиколи) е безскрупулен търговец и пресметлив строителен предприемач на върха на своята кариера. Манипулира хора и ситуации с лекотата на Мефистофел. В бизнеса с недвижими имоти Хансен е благодарение на парите на съпругата си Катрин (Клаудия Кардинале). Жак (Жак Перен) е неговата дясна ръка – млад и амбициозен мъж, който има връзка с Катрин. Скоро Хенсън разкрива тайната им, но реакцията му ги озадачава.
La part du feu/ Fire’s Share е филм на режисьора Etienne Périer (1931–2020). La Part du Feu е френски идиом и е свързан с това да направиш жертва в името на някаква печалба. Драматично Fire’s Share е изграден великолепно, с неочаквани обрати, нюансирана игра, и болезнени разкрития за способностите или слабостите на мъжа и жената поставени под натиск. Хансен гори със вътрешен пламък, емоциите му са обрани, всичко за вътрешното му състояние разбираме през действието.
Мишел Пиколи е магнетичен и с толкова богат арсенал, че не откъсваш очи от него за секунда. Обичам въображението на този актьор. Дори в Презрението (1963) на Жан-Люк Годар или в Последната жена (1976) на Марко Ферери не ме е е впечатлявал повече. Във всеки един кадър изглежда демонстративно зает със себе си човек – златен екземпляр от елита, който “има работа да върши”. Хансен е самозабравил се хипербореец, основоположник зидар oт расата на господарите*, неуморим архитект на прогреса, безчувствен виртуоз фокусиран единствено върху това да усъвършенства и налага собствената си игра “на стъклени перли”*. За него смъртта е каприз, глезотия, муха, която ще прогони отривисто с властна ръка, дребна досада между две работни срещи.
