Salvador


salvador movie

Хаосът от осемдесетте в една от най-нещастните католически републики на Третия свят отразен в Salvador, се случва 10 год. след кръвопролитията между Ел Салвадор и Хондурас, описани стряскащо реалистично от големия полски журналист Ришард Капушчински във “Футболната война”, четиво даващо реалистична представа за трагедията и абсурда в Латинска, раздирана от икономически интереси Америка.

Salvador

Сюжетът е следния: в разгара на безскрупулно подклаждан от ЦРУ конфликт между комунисти-партизани и обучени в Щатите националисти (реванш на Пентагона за Виетнам или так.нар. 12 годишна гражданска война), в цялата мизерия на пропаднала в проституция, евтина дрога и алкохол столица, се появява не по-малко пропадналият фоторепортер Джон Бойл (гъвкав и всеотдаен Уудс), чаровен екземпляр от изчезващия вид на безскрупулните, но добри в сърцето си смелчаци, оцеляващи въпреки и напук на логиката. Истинският Бойл е приятел на Стоун, но за образа режисьорът се вдъхновява от гонзо-журналиста Хънтър Томпсън. Информацията на Бойл за политическата обстановка е от първа ръка, има 1-2 съпруги, дете и по една любовница на всяка отстреляна с фотообектива локация. Подиграван еднакво силно от фигурите на властта и от профи-гилдията. Презрението маскира завистта към самоубийствения лайфстайл, както и облекчението от дистанцията, която инстинктите за самосъхранение у разумния индивид налагат. Целта на Бойл е да изплува на повърхността с документи за задкулисието у всяка от враждуващите страни, да прекара през граница преследваната си любима и детето й; да се върне в коловоза на так.нар. нормален живот. Душевният му безпорядък е в унисон с касапницата. Пример за идеал и негов антипод е фоторепортерът на Джон Савидж, добросъвестен последовател на Робърт Капа. Различни по биография и репутация, двамата с Бойл имат еднакво важни неща за губене, като в цената не влиза само собствения живот. Щракането на спусъци на фотоапарати сред камари пушечно месо е трудно за възприемане и уязвимо от етична гледна точка действие, затова и интересно на Оливър Стоун, майстор на военния филм и социално алармиращото кино.
Истинската снимка иска да си истински близо до събитията. Но дори и тогава, когато заложиш собствената си глава и я уловиш, Смъртта, какво от това?

Според популярния труд на френския структуралист Ролан Барт – “Camera Lucida” снимането е не просто отразяване на действителността, а самата действителност. Даже отвъд – смърт на привидната действителност и раждане на истинската такава.

П.П

По времето на “Салвадор” се снимат още няколко филма за военнополеви фоторепортери, един от които “Under Fire” с Ник Нолти/ Според Белуши (д-р Рок във филма), като материали и обстановка по време на снимките всичко – мръсотия, опасности, неудобства, е било истинско.

3.67 avg. rating (79% score) - 3 votes

, , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)