Машина за убиване на фона на Вивалди в Oldboy (2003-2013)

Even though I’m no more than a monster – don’t I, too, have the right to live? “Oldboy”
На рожденния ден на дъщеря си, току що излязъл от полицията пиян и гневен О Десу е отвлечен. Похитителят е анонимен през всичките 15 години, които жертвата понася в декорирана с Джеймс Енсор от 1891-ва стая. (Парк натоварва репродукцията с цитат от Solitude на Ella Wilcox – “Laugh and the world laughs with you. Weep and you weep alone.”)
Единствен приятел, любовница и любимец на О Десу е тв дистанционното. От новините разбира, че детето му расте с мисълта, че е отговорен за загадъчното убийство на майка му.
Агонията в изолацията е пропорционална на паниката в големия затвор навън. Кукловодът му позволява бягството, за да стигне монтекристо фаза “б”, на педантично изпълняван в продължение на десетилетия план за отмъщение.
По вкуса на ядените ежедневно кнедли О Десу намира първата нишка. Преди това е изял жив октопод под погледа на дъщеря си, с която под хипноза изпълняват роли, спомнящи връзката Лиза Боне – Мики Рурк в Ангелско сърце. ( Като будист, след 4-те изядени в дубли октоподи Min-sik Choi всеки път се е молел)
Превърнал се в машина за убиване, О Десу (името значи Приятел на хората) си прокарва път към своя създател, минавайки през главорези, ребуси и погребани в миналото грехове.
С Гран При от Кан, 2003-та, Oldboy е втората част от трилогията “Мъст” на Парк Чан-Уук, достатъчно популярен сред феновете на корейското кино, че заглавието му вече да е жаргон. Прототип е едноименна графична новела, стил манга.* Вижте на какво още е способен големият Min-sik Choi в I Saw The Devil.
….
Американският Oldboy от 2013-та на Спайк Лий е очаквано, но незаслужено критикуван.
Тоналността е търсена съзнателно различна. Има много нови неща. Избягването на дословността е за уважение, както и логичната последователност в изграждането на героя. Външната сдържаност на Джош Бролин прави физическата му игра още по- солидна, а различният финал е закономерен избор в холивудската интерпретация. По виталност и естетика естествено отстъпва, но това е качествено адаптиран трибют, без претенции за конкуренция с оригинала.
Ако ни харесваш и искаш да продължим да пишем киноревюта, ще се радваме да ни подкрепиш – цъкни ТУК и поръчай тишърт от сайта branditi.com!
3 thoughts on “Машина за убиване на фона на Вивалди в Oldboy (2003-2013)”