Uncut Gems

Встрани от треторазрядните Нетфликс комедии Адам Сандлър има роли, които разкриват неизползван потенциал да изгражда триизмерни драматични персонажи. Всеки гледал Гроги от любов (Punch, Drunk, Love и The Meyerowitz Stories (New and Selected) знае, че Сандлър е незаслужено подценяван. Страхотна роля прави в новия филм на братята Сафди Uncut Gems. Uncut Gems, преведен като Нешлифовани диаманти е и идиом за хора с нежни душа, но чепат характер. Джош и Бени Сафди ( Good Time ‘2017) разписват Хауърд Ратнър специално за Сандлър още преди десет години, но тогава, може би за добро сценарият не стига до него.

Хауърд е евреин бижутер от тази търговска част на Манхатън, позната с името даймънд дистрикт, в която поколения насам, предимно еврейски фамилии въртят полулегален бизнес с бижутерия. Сам накичен като коледна елха (аутфит, подразбиращ се от статуса му) в бизнеса той е играч от средна ръка – продава предимно ролекс часовници без документи на доверчиви цветнокожи. Патологично пристрастен към хазарта Хауърд препуска от фиаско към фиаско, непоколебимо и с грандиозна отдаденост. Антуражът му – любовницата (силен дебют за сочната Джулия Фокс) и отчаяната съпруга (ледена Айдина Мензел) следят от първи ред трагикомичния моноспектакъл.

Въведени на скорост в истеричното ежедневие на Хауърд, го виждаме да лавира като лъскаво насекомо между дребни и едри мутри, стягащи мързеливо примка около врата му. От далечна Етиопия в ръцете му попада масивен скъпоценен камък, черен опал, който евентуално ще разреши всичките му финансови и лични проблеми. Историята на камъка и всичко което в крайна сметка символизира са толкова на място, че извикват възхищение към вкуса на кинаджиите Сафди. Камъкът е предназначен за аукцион, но влюбената в максималния риск природа на Хауърд го изкушава да влезе в катастрофална игра на руска рулетка с високопрофилен баскетболен играч. Хауърд залага на Селтикс парите, които могат да му откупят спасение от захапалите го отдавна булдози (феноменален каст на биячите, водени от легендата Ерик Богосян – Секс, наркотици и рекендрол, Talk Radio). Критичният момент, в който Хауърд смачкан и пребит, но неспиращ да играе излива душата си пред любовницата, за да я манипулира, миг преди да удвои проблемите си и да се качи на горна спирала от личния си ад е превъзходен.

Темпото е маниерно задъхано, зад камерата е превъзходният Darius Khondji – Amour, Seven, Delicatesen, Midnight in Paris. Палитрата от студени цветове и колоритни не-актьори е чудесно подбрана с вещина и отношение към най-малкия детайл, има го суровото усещане за автентичност и болна тревожност от предизвестения край. Заслужава си да се отбележи качеството на диалога.
На снимачната площадка всеки е носил щампата We Love Howard. Да, персонажът буди лесно симпатии и съчувствие. Стратегиите (за отсрочка) и машинациите на малкия човек, начинът му да оцелява (и ликува) в една изконно враждебна среда са толкова разбираеми.

Безконтролен, едновременно чувствителен и под натиск, разкрачен между два грешни избора, перманентно заслепен от треската за шорткът и голям удар Хауърд е не само правдоподобен до степен да го пипнеш и помиришеш, той диша неврозите на съвременника. Портретува това проторелигиозно влечение към бездната, зовимо в литературата и психолигията с различни имена, което всеки независимо от коефициента си на интелигентност е изпитвал и което дава добавена стойност на заглавието.

Маниеризми и специфични термини на хората от бижутерския бранш са заети дословно и съвестно усвоени. Баскетболният опит и връзки на Сандлър са максимално капитализирани. NBA звездата Кевин Гарнет тежи на мястото си и партнира на ниво. Реално в продукцията няма слабо място. Работата е свършена със страст и професионализъм и това си личи от всеки кадър.

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.