Три билборда извън Ебинг, Мисури


Преди етикетите за черно крими, извратена комедия или комедийна драма Three Billboards Outside Ebbing, Missouri е преди всичко мощна мускулеста драматургия в три действия, в синхрон с числото в заглавието. Мартин Макдона (В Брюж, Седем психопата, Six Shooters) никога не е слизал от нивото си, но с този проект вдига летвата. Харолд Пинтър приживе го сравняваше с младия Едуард Олби, с Дейвид Мамет. На историята за загубила близък и търсеща отчаяно справедливост жена Макдона попада случайно, прочитайки я в обява на улицата, следват години на зреене, прецизиране. Писана специално за нея, главната роля увенчава като корона главата на Франсис Макдорманд. На 60 години познатата от почти всички филми на братя Коен актриса разполага са достатъчно опит за да облече яростта на героинята си в достоверна и крайно достойна форма. Жена отстояваща със сила своята истина е рядкост в киното и тук не говорим за топнали се в азиатския екшън секси кралици като Никита, Ума Търман и други графични томбрайдърки. Говорим за олдскул  във всеки смисъл на думата персонаж,нарочен за черна овца, който без хватки и трикове отстрана на режисьора има работа за вършене, има правда за отстояване, въпреки и напук на всички. Олдскул персонаж, който на всичкото отгоре трябва да бори и предразсъдъците, че е жена. Не случайно Макдорманд се вдъхновява от фигурата на Джон Уейн и неговото наследство, чете биографията му от кора до кора и си личи. От уестърн банданата през коктейлите молотов до езика – груб, рязък и вкопан в земята, която трепери под гнева и – арсеналът й звънти до последния детайл. Пасивното провинциално градче е огледало за манталитета на малките общности, в които времето и скланянето на главата са пенкилер за всяка болка и нещастие.

Сам Рокуел и Уди Харелсън също трябва да са благодарни на Макдона. Партитурите им са мечтата на актьора – всеки е движен от своята цел и във взаимодействие с останалите претърпява трансформация. Няма второстепенни играчи. Три билборда е дразнещо перфектен. Перифразирайки Пратчет, темата за вендетата е една от трите костенурки, носещи на гърба си плоския свят на Холивуд, но Макдона не ползва на готово ни едно клише. Подчинява действието на закономерности, разписани с любов в мотивите на основните фигури, те обуславят фабулата, а не обратното. В персонажите му има достатъчно място и за идеализъм, романтика, хумор. Утопията за спасение чрез отмъщение не е от предпочитаните магистрали на героите му,  философстващи приятели на Бекет.

 

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

, , , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)