The American Friend


The American Friend

The American Friend (1977, ФРГ, Франция) е “началото на прекрасното приятелство” между Вендерс, Денис Хопър (Palermo Shooting) и Бруно Ганц (Криле на желанието). Въпреки, че е всепризнат шедьовър, лентата  печели само две от филмовите награди на ФРГ през 1978-ма – за режисура и за монтаж. Седем известни режисьора биват ангажирани от Вендерс в каста от крими типажи, включително Nicholas Ray, Sam Fuller, Gérard Blain. 

the-american-friend

Сценарият е по Ripley’s Game на Patricia Highsmith, Вендерс е съсценарист.
Психологическият трилър The Talented Mr. Ripley  на Patricia Highsmith е от 1955 . Този роман първи представя персоноажа на Tom Ripley, който по-късно се завръща и в романите Ripley Under Ground, Ripley’s Game, The Boy Who Followed Ripley и Ripley Under Water. Поредицата е известна под общото заглавие Ripliad. На кинозрителите Том Рипли е познат от интерпретациите на Ален Делон в Purple Noon, Мат Деймън в “Талантливият Мистър Рипли” и Джон Малкович в Ripley’s Game.

the-american-friend

Работата на Том Рипли-Денис Хопър, като арт-дилър, го среща в Хамбург с болният от левкемия майстор-дърводелец, Джонатан-Бруно Ганц. Вербуван от французин, който търси непрофесионален убиец за две убийства, Том предлага Джонатан. От началото до края придържането към крими фабулата го има, но героите притежават станна отстраненост от собствената си мотивация и действия. Ателието за рамки на Джонатан, рамкира по елегантен начин сложната картина на натрапчивите му мисли, преди и след, мокрите поръчки. Неслучайно работното заглавие е било Framed.

american-friend

Психологическият профил na Джонатан  изглежда достъпен за логични съждения, но колебанията и страхът му не изглеждат да са от моралната дилема, а сякаш подвластни на друг порядък, израз на примирена отдаденост към някакво пара знание. Взаимоотношения на Том и Джонатан са подчертано поетично- загадъчни, фаталистични. Както са и пристанищните индустриални пейзажи, неонът, мокрите паважи и угрижените шлифери.( Вендерс се е вдъхновявал от картини на Едуард Хопър.) Това е първата голяма роля за Бруно Ганц, докато  The Easy Rider вече е бил запалил звездата на импровизиращия тук Денис Хопър. “Най-страшното нещо е страхът от самият страх”- “линчовският” му Том Рипли, записва енигматичните си разсъждения на диктофон, в друг момент си пуска записа и се самоанализира. Нещото, което е направил и Вендерс, но на кинолента.

 

 

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

, , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)