ПРОМЕТЕЙ


PROMETHEUS 3D

Информация за предстоящата премиера на  ПРОМЕТЕЙ ”  от Alexandra Group

Един от най-уважаваните режисьори в световното кино, сър Ридли Скот, се завръща към жанра на научната фантастика с нова смесица от екшън, ужаси, мистерия и много повече в премиерната продукция на 20th Century Fox „Прометей“, която обещава да се нареди до останалите безспорни класики в кариерата на Скот – „Пришълецът“ и „Блейд Рънър“.
С „Прометей“ Скот създава един напълно нов свят, в който група учени се отправят към най-тъмните кътчета на вселената в търсене на отговори за произхода на човека. Те ще трябва да водят страховита битка, която ще определи съдбата на цялото човечество.

Въпреки че от няколко десетилетия не е режисирал фантастичен филм, Ридли Скот никога не е губил желанието си да се завърне към жанра, който го е направил име от световна величина. Летвата обаче е вдигната твърде високо с „Пришълецът“ и „Блейд Рънър“, така че е необходима наистина грандиозна и оригинална идея, която да го мотивира.

„От „Блейд Рънър“ насам не бях срещал фантастичен проект, който да звучи достоверно, да е оригинален и да носи необходимия заряд. „Прометей“ определено има всички отличителни черти и това наклони везните,“ обяснява Скот.

Идеята за „Прометей“ започва с една фигура, която зърваме само за кратко в „Пришълецът“ и която скоро е забравена на фона култовото чудовище, което буквално изскача на преден план. Но това мистериозно същество – огромна фосилизирана фигура с отворен гръден кош, станала известна като Космическият жокей – е ярък спомен за неговия създател. „От работата ми по „Пришълецът“ остана именно желанието да открием повече за историята на този извънземен индивид. Кой е той? Откъде идва? Каква е мисията му? С каква технология разполага? Реших, че тези въпроси може да се окажат изключително подходяща основа за развиването на още по-мащабни идеи.“

Така че „Прометей“ започва своето развитие още преди години като предистория на „Пришълецът“, но постепенно еволюира в нещо много по-голямо и различно, по думите на самия Скот. Филмът се интересува и движи от нови идеи и въпроси, които занимават въображението на своите създатели. „В процеса на разработване на филма се оформи тази нова, грандиозна митология, която е определяща за оригиналността на конкретната история,“ обяснява режисьорът. „Заклетите фенове ще разпознаят частици от вселената на „Пришълецът“, но идеите в настоящия филм са уникални, всепроникващи и провокативни. „Прометей“ е именно този фантастичен разказ, който винаги съм искал да представя на екран.“

Ко-сценаристът Джон Спейтс добавя: „Най-трудното при писането на историята е липсата на каквито и да било опорни точки. Всичко трябва да се измисли. Творейки един нов свят заедно с Ридли Скот, на разположение имах едно огромно платно, което чака да бъде запълнено.“ От своя страна другият ко-сценарист и изпълнителен продуцент Деймън Линделоф споделя, че е „невероятно изумен от оригиналността във визията на Скот за филма. Тя е предизвикателна, жива и да се надяваме последното нещо, което някой си е представял.“

С развитието на сценария се появяват и големите идеи: по време на пътешествие за среща с нашите „създатели“, екипът на космическия кораб Прометей и мегакорпорацията, финансираща начинанието, се оказват в ситуацията да предизвикат боговете. А както самият Прометей от гръцката митология най-добре знае, да предизвикваш боговете е много лоша идея.

В крайна сметка обаче филмът е изграден около самите нас… хората. „Става въпрос за човечеството в бъдещето и желанието му да оспори някои от най-ревниво пазените научни и философски идеи.“

Екипът учени на борда на кораба е на път да открие отговори за някои от най-важните въпроси свързани с живота въобще. Двама млади брилянтни учени в лицето на Шоу (Нуми Рапас) и Холоуей (Логан Маршал-Грийн), всеки с коренно различни възгледи, са натоварени с лидерството на експедицията. Шоу е дълбоко вярваща и иска да срещне т.нар богове, за да може да постигне още по-голямо единение с традиционните си религиозни възгледи. От

своя страна Холоуей иска да обори съществуването на всякакви духовни догми. При работата си като археолози двамата намират скални пиктограми от древни цивилизации по цялото земно кълбо, които сочат едно и също място в далечния космос. С помощта на тези археологически находки дуото успява да убеди корпорация Уейланд да финансира мисията.

Нито един от двамата обаче не е подготвен за неизразимия ужас, който ги очаква. „При замислянето на мисията и двамата очакват срещата с мирни същества, които могат да дадат отговори на някои от най-големите човешки загадки,“ обяснява изпълнителният продуцент Майкъл Еленбърг. „Надяват се да срещнат идолизираните от всички нас всемогъщи и справедливи богове. Но тези същества се оказват всичко друго, но не и състрадателни. Те са опасна раса от свръхсъщества.“

„Екипажът на Прометей си мисли, че отива до някакъв космически Рай, в който ще получи отговори на всичките си въпроси. Това, което ги посреща е един мрачен, коварен и плашещ свят, който се явява нещо като междинна станция за жестоките извънземни същества,“ добавя Джон Спейтс. „Студената и сурова среда наподобява по-скоро Ад отколкото Рай.“

Във филмите на Ридли Скот, включително и в „Прометей“, откритията на героите често разбиват на парченца предварителните очаквания. „Това създава истински драматичен ефект,“ заявява режисьорът. „Нашата история си играе с идеята какво може да има в далечния космос и представя най-зловещия вариант. Възможността за реално осъществяване на заложеното в един филм винаги създава най-острото и взривоопасно драматично усещане у зрителите, което ми дава възможност да им изкарам акъла от страх.“

На далечната планета екипът среща оцелял индивид от цивилизация, която притежава значителен брой опасни елементи, сред които различни форми на биология и биомеханика – всяка една, от които може да унищожи жертвата си за секунди. „Това ни води до въпроса,“ обобщава идеята за филма Скот, „какви биха били последиците от срещата с по-висше същество, чиито способности са на светлинни години пред нашите и това на практика го прави могъщо като божество?“

Казано иначе: Може би има някои неща, които трябва да си останат необяснени.

ЕКИПАЖЪТ НА ПРОМЕТЕЙ

Силните женски образи са запазена марка за филмите на Ридли Скот: Сигърни Уивър като Рипли в „Пришълецът“, Джина Дейвис и Сюзан Сарандън в „Телма и Луиз“, Деми Мур в „Редник Джейн“… и т.н. В „Прометей“ имаме цели два значими женски персонажа, които продължават впечатляващата традиция в творчеството на Скот. Елизабет Шоу на Нуми Рапас е учен, изпълнен с вяра и надежда, която се трансфомира в истински войн, когато е изправена пред невиждана опасност; Викърс на Чарлийз Терон представлява интересите на корпорацията, която финансира пътуването до този далечен свят.

Подобно на милиони зрители по целия свят, Скот е привлечен към Нуми Рапас в резултат от въздействащото й изпълнение в „Момичето с драконовата татуировка“ – първа част от екранизираната трилогия Милениум на Стиг Ларшон. „Нуми притежава рядка комбинация от чувствителност и физическо присъствие,“ споделя режисьорът. „Екранният образ на Лисбет Саландър бе толкова силен, че очаквах и на живо да срещна един силен, суров индивид; а Нуми взе, че се оказа изключително приятна, мила и умна. Това бе уникалната комбинация от качества, която най-добре се вписва в образа на Шоу.“

Обаждане от Ридли Скот е момент, който може да предопредели кариерата на всеки актьор, включително и Рапас. „След срещата ми с него си мислех, че дори и да не получа ролята, аз вече съм достатъчно щастлива, защото имах възможността да прекарам цял час в компанията му.“ Оказва се все пак, че Рапас ще прекара доста повече време с режисьора, който я избира за ролята след екранен тест с оператора Дариуш Волски. „Използвахме един стар склад, който дизайнерът Артър Макс превърна в мрачно, индустриално място, а Нуми просто се появи и уцели десетката на това, което търсехме у героинята,“ обяснява Еленбърг. „Всички бяхме пометени от нейната ярост, сила и екранно присъствие.“

Друг тип сила е демонстрирана от Мередит Викърс, която е на борда на Прометей, за да представлява скритите интереси на корпорация Уейланд. Когато Чарлийз Терон решава да приеме ролята, то образа на Викърс получава нови измерения. „Заедно с Чарлийз поработихме над образа, за да му придадем повече нюанси,“ обяснява Линделоф. „Викърс е герой, който публиката с удоволствие ще намрази, но има и моменти, когато суровата маска се пропуква и виждаме нейната уязвимост. Едва тогава започваме да разбираме защо е станала толкова раболепна и непоколебима. Всичко това я прави крайно интересен контрапункт на Шоу.“

Терон е привлечена от възможността да изследва епичните теми на филма през призмата на някой, който е в конфликт с останалите членове на екипажа. „За Викърс това 2-годишно епично пътешествие до друг свят е просто част от един бизнес план. Нейната мисъл винаги е насочена към практичната полза от дадено действие,“ обяснява актрисата.

Мотивите на Викърс са обвити в доста по-дълбока загадка, отколкото изглежда на пръв поглед. „Тя е истинска енигма и заобикалящата я мистериозност е нещото, което наистина ми допадна,“ казва Терон. „Викърс е прагматична и отчаяно иска да контролира ситуацията. Тя е против действията на останалите и постепенно става ясно, че или има таен план за изпълнение, или крие нещо съвсем различно.“

Студената пресметливост на Викърс е почти като на машина, но всъщност друг член на екипажа е изкуствен интелект – андроидът Дейвид, изигран от Майкъл Фасбендер. Въпреки изключителните си познания и други способности, Дейвид е призван предимно да прислужва на останалите пътници. „Реално той е икономът на кораба,“ обяснява Скот, „който съблюдава дали всичко е наред по време на 2-годишното пътуване по време, на което, човешкият екипаж е в състояние на постоянен сън.“

Дейвид обаче демонстрира повече човешки качества, отколкото някой може да очаква от една синтетична личност. „Дейвид е проектиран да помага на хората, но намира мисията им за абсурдна, защото сам той е в компанията на своите създатели – хората – и не ги намира за особено впечатляващи. Заинтригува ме идеята да демонстираме неговото презрение към стремежите на хората в рамките на ограниченията, които програмирането му налага,“ обяснява Линделоф.

Комбинацията от интелекта на Дейвид и помощните му директиви създават предпоставки за някои от най-неочаквано забавните моменти във филма. Когато го срещаме за пръв път, Дейвид е като дете на площадка за игри, но в случая тази площадка е Прометей. „Докато останалите от екипажа са в състояние на дълбок сън, Дейвид се забавлява с различните технически чудеса на кораба,“ казва Фасбендер. И като същинско дете той обожава да гледа един и същи филм непрекъснато. Неговият филмов фаворит е Лорънс Арабски на Дейвид Лийн; подобно на образа на Т.Е. Лорънс, изигран от Питър О‘Тул, Дейвид в много отношения е една идеализирана представа за човека. „Лорънс е бил странник в чужда страна. Считал се е за освободител – всичко това е част и от образа на Дейвид.“

Отношението на Дейвид към човешките му спътници също е доста детинско. „Той е завистлив и арогантен, защото осъзнава, че познанията му далеч надхвърлят тези на хората,“ обяснява Фасбендер. „Дейвид иска да получи похвала за своята гениалност, но никой не му обръща особено внимание. Останалите не приемат Дейвид като един от тях и това го разстройва. И по детински той стига до крайности в решенията, които взима.“

Янек, капитанът на Прометей, е описан от Скот като „стар морски вълк“ – класически офицер и 100% мъж, който е готов на всичко, за да защити кораба и екипажа. Неговите амбиции и обучение предлагат ярък контраст на възвишените цели, които преследват Шоу и Холоуей, а също и на чисто търговските интереси на Викърс.

Британският актьор Идрис Елба, в ролята на Янек, се събира отново с Ридли Скот след съвместната им работа по „Американски гангстер“. Внушителното присъствие и изпълнение на Елба в този филм оставят силно впечатление у Скот, а също и превъплащението му в наркобос в телевизионната поредица The Wire или на ченге с проблеми в Лутър.

Елба описва Янек като „докер и моряк. Това е неговият живот, а екипажът е негова отговорност. В крайна сметка той ще трябва да вземе изключително важно решение, което отразява истинската му същност.“

Логан Маршал-Грийн поема ролята на Холоуей, който е партньор на Шоу в личен и професионален план. Двамата заедно търсят отговори на някои от най-важните въпроси поставени пред човечеството. Холоуей обаче очаква нещо напълно различно от Шоу в края на пътуването им.

„Шоу е сърцето на проучването; той дава необходимия тласък,“ обяснява Маршал-Грийн. „Мисля си, че той търси отговорите на подобни фундаментални въпроси, защото винаги иска да бъде извън рамките на нормалното, на общоприетото. Той винаги стига до крайности – понякога в полза, понякога във вреда на екипа. Мотивира го самата тръпка от търсенето и откритията.“

ЗА ПРОДУКЦИЯТА

Въпреки че Ридли Скот отдавна е възприел и използва новите похвати в киното, включително компютърно генерирани изображения, режисьорът е известен с вярата си в заснемането на истински построени декори. При положение, че повечето епични продукции, които се снимат днес, разчитат основно на компютърни ефекти, „Прометей“ е истинска рядкост: филмът ни предлага обширен фантастичен свят, в който повечето декори и прочие дизайнерски елементи са реални. Това предлага една впечатляваща осезаема среда, в която всяка снимачна площадка е по-впечатляваща от предишната. По думите на член от продукцията: „Ридли построи най-голямата игрална площадка за извънземни в света.“

Актьори и екип остават без думи от работата на сценографа Артър Макс и неговите творци. „Трудно можеш да преувеличиш ефекта от разходката сред подобни декори,“ отбелязва Еленбърг. „Вдъхновяващо е на толкова много нива. Когато снимаш на реално място има толкова много неща, които се случват чисто интуитивно. Всеки се държи по-естествено, защото се чувства като в реална среда. Всеки елемент е базиран на реално съществуващ елемент от нашия свят. Връзката, разбира се, може да е твърде далечна, но все пак я има. А ако искате да уплашите хората и да ги докоснете, силно и емоционално, истинските декори са стъпка в правилната посока.“

Продукцията заема 5 снимачни площадки от студио Pinewood във Великобритания, включително прочутата „007 площадка“ (една от най-големите в Европа с размер от около 18 000 кв. м.). Ограниченото снимачно пространство принуждава екипът да използва 5 площадки, за да пресъздаде цели 16 отделни декора, както и да увеличи размера на площадка 007 поне с 1/3. Основните снимки започват през август 2010, въпреки че по проекта се работи от много по-рано.

Артър Макс е отговорен за външния вид не само на космическия кораб и превозните средства, но също и за облика на планетата, която е крайна спирка на експедицията. За самия Прометей Макс споделя, че е искал „да създаде нещо, което е последен писък на технологиите и представлява уникален кораб, снабден с всички възможни технологии за излседване най-тъмните кътчета на галактиката.“ „Разгледахме много от дизайните на НАСА и Европейската агенция за космически изследвания, след което си поиграхме с видяното в контекста на това как биха изглеждали космическите пътувания след няколко поколения,“ допълва сценографът.

Мостикът на Прометей е сложна площадка на две нива, която е създадена с изключително внимание към детайла и спиращи дъха технологии, включително огромното предно стъкло на кораба, което обгръща мостика от всички страни. Вероятно най-сложната част от декора на Прометей е каютата на Викърс, която прилича повече на луксозен апартамент на 5-то авеню, отколкото на отделение от междупланетен превозвач. Мястото е преизпълнено с дизайнерски решения от по-стари и по-нови времена, включително пиано Фазоли, полюлеи Сваровски и високотехнологично медицинско отделение с роботизирана капсула, което е пригодено за обслужване на всяка медицинска нужда… или хирургическа интервенция. Подобната на ковчег камера заема централно място в една от ключовите сцени, която комбинира екшън, напрежение и ужаси по начин, който досега не е показван на екран. „Това, което се случва в капсулата е най-ужасното, което можете (или може би не можете) да си представите,“ казва Рапас.

Сред останалите декори на Прометей са лаборатория за изследване на находките; подготвителна камера, в която екипажът облича костюмите за работа в чужда среда; крилото с капсули за криогенен сън по време на дългия полет, където Дейвид наблюдава състоянието на спящите пътници; столовата с удивително количество високотехнологично оборудване и т.н.

Епичните декори на Макс вдъхват живот на непознатата планета, включвайки отличителна пирамида, в която е скрит космически кораб подобен на този, който зрителите познават още от ”Пришълецът“. Чрез използването на поредица камери, коридори и тунели, които свързват големите пространства едно с друго и след усилване на ефекта в пост-продукция се получава място огромно колкото Емпайър стейт билдинг. Големината му е толкова значима, че някои членове на екипа често си губят вещите в него.

В огромния заден двор на студио Pinewood Артър Макс и екипът му построяват гаража на Прометей – една от трите площадки, които са ситуирани под основното тяло на кораба. Огромното пространство побира превозните средства чийто дизайн е нещо напълно ново и оригинално. „Трябваше да създадем превозни средства, които наистина могат да се карат по негостоприемна повърхност, която е вълниста и скалиста,“ обяснява Макс. „Искахме да създадем нещо, което да изглежда като част от арсенала на някое индустриално предприятие, но в същото време да има и определени футуристични елементи.“ Цели 11 седмици са необходими за сглобяването на тези грубовати машини, снабдени с последно поколение технологии, LED светлини и тапицирани седалки.

След 15 седмици в Pinewood, продукцията се мести в Исландия за снимки на ключови сцени и пролога на филма. В близост до град Хекла екипът заснема епични екшън сцени докато един от най-активните местни вулкани се кани да изригне. Допълнително са снимани сцени и край впечатляващия водопад Детифос.

Пред сериозни предизвикателства е изправен и един от другите верни сътрудници на Ридли Скот – носителката на Оскар за костюми Янти Йейтс. „Ридли бе категоричен, че иска да избегнем обемистите костюми тип НАСА, които публиката познава до болка. На него му допада изчистената линия, така че подходихме новаторски и създадохме костюм, който изглежда достатъчно удобен за всяка среда. Всеки комплект се състои от външна част за излизане в открития космос и неопрен, който се носи под нея; скоба, за която се захваща шлема и раница с кислород. Скот настоя за кръгъл шлем, който предоставя видимост на всички страни. Всеки шлем има 9 работещи екрана, осветление, захранване с кислород посредством два вентилатора на батерии. Външната част на шлема включва напълно функциониращ фенер и камери с висока резолюция, които предават и записват.“

Корабното облекло на Дейвид е в унисон с човешкото облекло, но с по-изчистени линии. Терон от своя страна носи красив костюм от копринен мохер в ледено сиво. „Викърс е нашата ледена кралица. Винаги сме имали идеята да я направим да изглежда колкото се може по-подобна на скулптура,“ обяснява Йейтс. Взимайки предвид сходствата с морското дело по отношение на Янек, Йейтс облича Елба с омазнено яке от груб плат, което да показва, че той е начело на кораба от дълги години. Холоуей на Маршал-Грийн от друга страна демонстрира един непреходен вид на удобство, който включва суичер, къси панталонки и джапанки.

Новите същества във филма са дело на Нийл Сканлан и Конър О‘Съливан. „Решихме да представим еволюцията на тези гадини чрез логика и биология,“ обяснява Скот. „Всеки стадий от от живота на съществото има своята цел,“ допълва Сканлан. „За нашата ксенобиология привнесохме елементи, които не са по-ранна фаза на тези от „Пришълецът“, а са по-скоро със сходно ДНК. Като цяло Ридли търси вдъхновение в природата – растения, морски и други създания. Нищо не е напълно измислено, а има своята реална основа.“

Прометей е първият филм, който Скот снима дигитално и в 3D – формат, чиито технически предизвикателства и естетични възможности са посрещнати с нестихващ ентусиазъм от опитния режисьор. Скот и оператора Дариуш Волски използват технологията, за да подсилят екшъна и ужаса, както в малки затворени пространства, така и в епичните сцени на открито.

Завръщайки се към жанра в чието зараждане сам участва, Скот продължава да разширява границите на познатото във визуално и тематично отношение. Самият режисьор отбелязва, че той винаги участва във всеки един процес от филма – от структуриране на историята, през подбор на актьорите, построяване на декорите, създаване на костюми и т.н., защото всичко това му дава възможност да открие нови начини да разкаже една увлекателна история. И докато всепризнатият майстор е готов да ви уплаши до смърт, той никога не губи от поглед по-голямата картина. „След като гледате Прометей,“ обобщава Скот, „вие ще сте преживели нещо напълно неочаквано.“

 

 

5.00 avg. rating (99% score) - 2 votes

,

  1. No comments yet.
(will not be published)