Какво развлича Уелбек в Отвличането на Мишел Уелбек

Отвличането на Мишел Уелбек/L’enlèvement de Michel Houellebecq

За религиозния фен на Мишел Уелбек всяка публична поява на идола методично е отбелязвана с огромен интерес, какво остава пък за пълнометражен филм създаден единствено около и за неговото име, персона, имидж. Гийом Никлу (The Nun, Valley of Love – и двата с Изабел Юпер) лансира проекта 2014-а, година преди терористичната атака срещу редакцията на Шарли Ебдо (подготвила карикатура с Уелбек за корица на поредния си скандализиращ исляма брой). Границата между фиктивно и документално в Отвличането е радикално игнорирана. Имаме символни метафори натоварени със съдържание именно и единствено от работата с писателския ореол и слава на Уелбек. В “Карта и територия” писателят описва собственото си похищение и убийство, докато тук е отвлечен от анонимен “клиент”, вследствие откупен и освободен, пак от аноним (спекулациите със седмият президент на републиката Франсоа Оланд са мета хумор). Преди самото отвличане сме свидетели на нещо като “един ден на”- следваме вглъбения Уелбек по обичайния му маршрут в Париж и непринудени разговори с приятели – темите варират от ламиниран паркет до Моцарт, Бетовен и Корбюзие. Маниерите, стойката, цигарата и позициите са тези, които знаем от интервютатa.

След като сме обиколили два пъти изброените места се случва самото отвличане, в хотела, по ужасно комичен начин. Наемниците са здравеняци, представители на ниските социални прослойки. Водят го в къща в покрайнините, не носят маски (осмислен неслучаен детайл, за който може много да се говори) и се държат с него от любезно до сервилно. В краткото изгнаничество в дачата Уелбек се радва на неправдоподобно количество права и свободи – прави секс(с момиче на име Фатима), пише поезия, води коеновски разговори с родителите на  две от крими-момчетата. Без да залита в шарж или гротеска абсурдният комизъм и тотателен нереализъм провокират неудържим кикот. Дистанцията е илюзорно изтрита. Задимено-провинциалните, обилно поливани с вино диалози, в които без значение “палач” или “жертва” всеки разкрива уязвими точки, трогателната разговоринамаса лексика, с която се обсъждат книги, политика, пари и секс, всичко това смело пресича очакванията за отмъщение на низините и физическа разправа с елита.


Като всеки хибрид и с Отвличането цялата работа е адски странна. Актът на отвличане може да се тълкува като своеобразна репетиция/ритуал  по изкупуване вината на интелектуалеца към народа. Неговата импотентност спрямо истинските (на народа) проблеми. Ниските етажи обаче, повлияни от втълпеното от медиите, са се размекнали и мимикрират стоящото над тях. Оркестриран демонстративно смешно, Отвличането говори за театър по взаимно съгласие, за споделен виц, в който актьорите се въздържат от традиционно вживяване и никой не играе докрай отредения по сценарии типаж. А какво означава всичко за Уелбек, известен с хипервзискателността си? Харесва ми да вярвам, че не го е мислил повече отколкото коя марка чоризо или канадка да подбере за гардероба си. За филма великодушно отронва, че не бил съвсем разочарован от резултата. Шофирането на бентли с 220 км. в час – прекрасно алегоричен и амбивалентен завършек, например е негова идея. Отвличането е метатекстуално кино, отгоре на това и френско, съответно интерпретациите не са една и две. Предпочитанията ми се спират на тази, в която има остра критика към статуса и функцията на общественика по принцип (франсетата и без това са образец по революционни техники и гилотиниране на “умни” глави). Закърнелите инстинкти на теоретика трябва да се пораздрусат, а философските настройки да се поразместят тектонично от външни сили. Така потенциалът ще се рестартира и не би било съвсем нагло да се очаква, някаква полза от него в крайна сметка. Що касае работата с баналното и поп културата интересна е възможността за паралел между Анди Уорхол и Уелбек. Най-малкото и двамата могат в един момент да въплатяват смъртна отегченост, както и непринудена изненада мигом след това.

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.