Петорката на седмицата


Ако си чел/гледал нещо по Ървин Уелш, то все едно си чел всичко. Filth  компилира от всичко познато по малко – ролеркостер от  садомазо секс, хапчета, телефонен секс, жаргон, кока, мастурбиране, порно и тн. Джеймс Макавой (Split, 2016) е корумпирано, но ултра чувствително към собствени и чужди мизерии единбургско ченге. Счупен грешник, подпалил свещта от двата края. Измислен все едно от Абел Ферара. Изкупителна жертва/ алтер бушон на редовите лицемери, и в този смисъл невинен, погрешка похарчен човек. Визуално Jon S. Baird е създал френетичен коктейл, повече въздействащ като археологическа разходка в гротесковата, цинична реалност, която медиите ни продават, отколкото да има претенция за голям разказ за времето ни.

Freistatt (2015) e нещо катоа немския (леко закъснял, но винаги конвертируем, за съжаление) отговор на Scum с Рей Уинстън – борба за оцеляване в съвременен евро интернат, събрал букет от изроди, пардон възпитатели. Има и критика към нуклеарната семейна единица. Младежта винаги расте депримирана и акумулираща гняв към своите мъчители. Причина да отвърне със същото, когато й дойде времето. Кофти карма. Мярка се Max Riemelt, познат от Вълната, Берлинският синдром и The Fall. Евро кино по рецепта за експорт, каквото пазара явно добре пласира.

Yves Saint Laurent би трябвало да действа декадентски, с големи дози разкош и разложение в един и същ момент, както публиката е програмирана да мисли, че живеят голееемите модни дизайнери. Резултатът говори друго – Ив Сен Лоран (2014) е дълбок колкото поднос за рулца от раци. Само в една серия от сериала Mad Man има повече ценна суровина за епохата, в политически, културен и всякакъв социо аспект. Както и да е.  Историческият размах на Jalil Lespert стига само до бегло маркиране на тусовката, с която друса гениалния Ив. Акцентът към фриволната крехкост и хомосексуалността заемат твърде много място в сапунения мавзолей на парижкия любимец. Геният трябва да страда, това е клише, което киното не може да ни спести, от преяждане или от глад, това няма значение. Освен прекопиране на Пит Мондриан, ми се щеше да видя повече за художествените постижения на Лоран в комерса. Титулярът обаче, Pierre Niney, познат от Un homme idéal (2015, е истинска находка. За ташак същата година излиза и Saint Laurent

В The Wizard of Lies / Магьосникът на лъжите (2017) Де Ниро пресъздава Бърни Мадоф, един от най-големите измамници пръквали се някога, в една доста образователна биографичната лента, показваща нагледно как се надува финансов балон по схемата на Понци. Изчистен, стегнат диалог и персонажи, отекващи от древните гърци до днешните банкови далавери. Щетите по този случай отдавна са изчислени и архивирани. Това, върху което привлича внимание филмът е многообразното лице на алчостта, курирано ловко от един единствен човек – генералисимусът на числата. Удобното мълчание и избирателната заинтересованост, позволили имплозията на тази гъба, изсмукала бюджета на на стотици хиляди каръци. Много добра работа на Мишел Пфайфър. Тоталната безстрастност у Мадоф (Де Ниро) няма как да не те потриса. Докато човекът неудържимо кашира милиарди, фейсът му е с перманентно потисканата угриженост на зле платен социален работник.

Blood Orange (2016) e любопитен трилър по очевидни причини –  в него играе Иги Поп и има визуални бележки по Sexy Beast (2000). На Кръстника на Пънка, като на една мъдра костенурка, видяла всичко каквото може да се види във живота, че и отгоре, не са му нужни видими усилия за заеме прилична стойка във всеки кадър. Меланхолична рокендрол звезда в зенита си, със сочната си и демонстративно еблива съпруга, се радват на луксозен лайфстайл в испанската си хасиенда. Идилията прекъсва бивш любовник на мацката, претендиращ за наследството, което тя била взела със секс от баща му. Напрежение додава момче поддържащо басейна, неофициално одобрен от Иги за тъпкач на младата му булка. Накрая, разбира се, пушка гръмва, но обратите, вече традиционно, са повече от един. Сносен сценарий за телевизионен театър. На киното не дава много.

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)