Имало едно време в Америка


Once-Upon-a-Time-in-America

Първата ми работа 2011-та, когато отидох в Бруклин, беше да намеря гледката от плаката на Once Upon a Time in America.  Усещането беше велико. Парчето Manhattan Bridge се вижда откъм Уошингтън стрийт. Велико заради петнайсет години по-раннното такова, когато вперил очи в увисналия екран на Одеон, мръзнех тихо в коравата седалка,  дърпах опиума oт лулата на Боби Де Ниро, удрях детски пети в локвите на Долен Ийст Сайд, режех Сухия режим с гърла на контрабандно шампанско, ухажвах Дебора (първата роля на Дженифър Конъли) – така както никога не съм ухажвал момиче на живо -, и възмъжавах правопропорционално на възрастта на Нудълс. Всичко това под упойката на маестро Енио Мориконе.

Деветдесет и втора го въртях нa три VHS касети марка Raks, пиратско копие от “Славейков”, монотонно дублирано oт мегаизвестният с безизразния си диалект сельо от Студио Ловеч. Първата касета свършваше заедно с/във Tuesday Weld, смущаващата лисица от горната сцена. Кутиите на касетите бях облепил с пожълтели към днешна дата изрезки на Де Ниро от цялата му филмография. Едва когато настигнахме интернета разбрах, че за изработката на визията спагети уестърн кръстникът е попивал вдъхновение от картините на Едуард Хопър, Дега (за сцената с балета на Дебора), от живописта на Reginald Marsh и Norman Rockwell, от старите доку-фотографии на Jacob Riis. Разбрах и за митичния писател Хари Грей (починал две седмици преди премиерата на филма) и гангстерския му роман The Hoods, провокирал Леоне да посегне към артилерията на шестима писателя-сценаристи, включително Норман Мейлър (отхвърлен).

once-upon-a-time-in-america-noodles_childhood

Необяснимо защо, стилът “Имало едно време” бе задължителен за всeки постъпил в Художествената тинейджър. Затова, като редови дришльо всяка лятна ваканция се опитвах да измъкна от дядо ми един конкретен чифт кожени обувки с ток и бомбе от телешки боокс. Нищо, че бяха с номер по-малки.

once-upon-a-time-in-america

Никой от нас не се вълнуваше тогава от факта, че за ролята  на Макс се изредили над 200 души, а възрастният Нудълс първоначалное бил за Жерар Депардийо (после офертата минава през Пачино, Пол Нюман, Джак Никълсън). Че прословутото звънене на телефона продължа цели 24 пъти, че флашбек техниката е нещо изполвано преди това само в Кръстникът 1. Че финалната сцена с китайската опиум (опиумът има свойството да разменя местата на минало и бъдеще) пушалня  поставя под въпрос реалността на случилото се.

leone

Когато Де Ниро играе стар човек, той Е старец казва Серджо Леоне.
След избора му (и славата му след Кръстникът 2), Де Ниро активно участва в подбора на актьори за много от ролите. 80-82-та година цели три хиляди души минават през цедката.
Отказал да режисира Кръстникът (за което съжалявал), Леоне частично компенсира желанието си да направи ганстерски филм с монтиран (първоначално) върху цели два тричасови филма материал. На премиерата двучасовата версия не печели дори и една оскарова номинация, за разлика от 4 часвото дивиди впоследствие. Признанието на критиката (най-добрият кино епос на осемдесетте) идва късно.
Срещата на Леоне с Хари Грей е паметна – “Дори и на тази преклонна възраст този еврейски гангстер не спря да използва репертоар от цитати, жестове и пози изкопирани от големия екран. Бях поразен от неговата суета и  величаво пропадане”.

large_once_upon_a_time_in_america

За Джеймс Уудс и до днес е мистерия оживява ли героят му в сцената с камиона за боклук. Дженифър Конъли пък толкова се харесва на Дарио Ардженто, че той й поверява главна роля във Phenomena.

Аз все пак докапах обувките на дядо ми. Един дъждовен есенен следобед, в комбинация с раиран син панталон и житан без филтър ги разходих до Одеон. Лелката зад гишето – сърдит пуяк. Седалките – бетонно корито. Зад мен – хихикат осмокласнички от Художествената. Смръдливият бездомник с наднормено тегло, на практика живеещ в салона, си беше у дома. А аз  се хилех на култовия Дани Айело (и във филма Айело), пенявещ се с I’m the chief of police, not the chief of the people.

5.00 avg. rating (99% score) - 6 votes

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Selin Ra on 14.06.2013 - 01:57

    Елин истински диамант! Никога няма да се уморя да гледам този филм!!! Музиката на Мориконе е неповторима! Обичам всеки кадър от него! Този филм е Подарък!!! ♥!

(will not be published)