Идеологически и естетически спор с реализма и реалността в Lucky


„ – Realism is a thing.
– Oh yeah? How do you mean?
– It’s the practice of accepting a situation as it is…
and being prepared to deal with it accordingly.“

Lucky (2017) е филм за Хари Дийн Стентън, като същото може да се чете и наобратно. Филм за това какво остава от есенцията, от достойнството, когато е време човек да напусне купона. Рядко удачно припокриване между форма и съдържание.

Джон Карол Линч – съпругът на Франсис Макдормънд във “Фарго” не би могъл да го направи без любимеца на Дейвид Линч и Вим Вендерс. Не биографичното съдържание на Хари обаче е цел на разказа(почетена е голяма част от филмографията му, особено Paris, Texas), а неговата ежедневно отстоявана философия и избори по пътя.

Без декларации и пропагандиране присъщи на страха и отчаянието – а скромно, стоически, с известна космическа веселост. Интимен до максималност, но без фамилиарничене, Джон Линч дава една гледна точка необичайна с тихата си мъдрост и ненатрапчивост, смесила документално с фиктивно, горчив хумор с екзистенциална драма в полза на тезата, че усмивката е най-добрият отговор на неизбежното. Нещо като огледална версия на Amour на Ханеке.

Изумително семпъл, без почти никакви сценарийни маневри, Lucky среща с будистка смелост абсурда на битието, разсъждава над понятия като реалността, приятелството, ритуала, може даже да те сдобри, ако му позволиш, с безсмислието на вселената. Хари Дийн е имал отговорност, ултимативна за актьора – да събере тревогата и успокоението на “своя” опустошен и гол терен, да осмисли и приеме пред камерата границите на собствените си дни.

Прави го внушително леко, с плътност будеща възхищение. Какво самосъзнание само трябва да имаш, за да превърнеш епитафията си в изкуство, отворено за “посещения” от всеки. Пърформънс равен на тези на Марина Абрамович. Участието на Дейвид Линч също е незаменима кула в красивия пясъчен замък. Костенурката му (Президент Рузвелт) буквално носи филма на своя гръб.

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

, , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)