Goliath (2016-)


We are all just monkeys with money and guns. T.Waits

След колосалния образ, която направи в първия сезон на Фарго апетитът да гледаме Били Боб Торнтън в десетчасова роля ни прогаряше като язва. Закрепихме положението с появата на Goliath на платформата Amazon, режисиран от бившия бостънски адвокат и настоящ съпруг на Мишел Пфайфър David E. Kelley. В осемте серии на първия сезон на Голиат Били Боб (със Златен глобус) е калифорнийският олдфешън адвокат Били Макбрайд, собственик на славно минало и вечно недоугасена в чашката порция демони. Персонажът е разписан така че да вземе най-доброто от Били Боб и елиминира необходимостта от физическа трансформация. Центриран, овладян, пиещ цигара от цигара Били Боб, със задължителните за счупения кънтри-герой проблеми с характера-жената-обществото-кариерата-и-каквото друго се сетиш, с тънки, но не подозрително остроумните на Духовни от Californication лафове, те привлича от първите пет минути. Кара почти одушевен червен кабрио мустанг, гаргари се с тойота приус и мирогледа който представлява, приспива се с филми на Джийн Хекман в крайпътен мотел, през деня е в бара – местата са реални в Санта Моника; в репликите му плуват сентенции, здрави и протобиблейски като лириките на Леми Килмистер.

В ала гришъмският Голиат 1 веднага става ясно кой-кой в притчата, двойно дъно няма, както и маневри на различни нива. Сериалът е като по рекламата на мебели Хоп от Дружба 2 – “хубави, обикновени, практични”  – в добрия смисъл. Ashton Morris-oвият ost лази по страниците на бодриярова “Америка”. Езикът е правдоподобен, няма изненади, няма и разочарования. Разклатеният, но не разбит Били Боб завежда дело срещу корпорация-мастодонт, потулваща смъртен случай на служител. Злото е защитавано от бившата му жена и бивш партньор във фирмата. Били има и емоционални причини да бъде въвлечен. Ветераните Мария Бело и Уилям Хърт къпят окото, а Nina Arianda, която ще си спомниш от Midnight in Paris, е комикът в екипа.

Кинематографично е далеч от сериалите от Тrue Detective насам, на които се възхищаваме, но както казахме Били Боб знае какво прави и го прави добре. Останалото какво значение има.

Goliath SО2 е доста по-кинаджийски и изпипан – сценарият е стегнат, мрачен и отразява свещеното сияние на Breaking Bad. Интрото на всеки епизод вкарва неочаквани флашбеци- подплънки в профилите на основните играчи, плюс адекватно избутване на сцената на нови (гледай Савидж к’ви ги върши само). Седмата серия е на нивото на Уилям факин’ Фридкин. Трактовката на Голиат се намърдва свойски в гнилото политически-корумпираното кресло на Левиатан на Звягинцев. Мексикански картели и сайко малформации надничат изпод червивия хастар на джеймселройски Ел Ей, в гарнитура с талантливо откраднати от Бадаламенти и Гейбриъл ноти(заклевам се). Има и красива, завършваща по Чандлър, кой друг, любовна история. Второстепенните герои до един са с нездрави мании и обсесии (сбъдващи се в реалистичен кошмар), но не толкова самолюбиво стилизирани като в SO1 – Уилям Хърт приличаше на мърчан-кукла от Кошмарите на Елм Стрийт. Нина Арианда отново е заявка за Emmy-та. Били Боб е човекът, който би искал да те обърне с лице в канавката. Няма как да не преговориш The Мan Who Wasnt There и Sling Blade. Хубаво, че не съм актьор, щях да се чувствам толкова малък. Присъства по-малко в кадър, но не се усеща като минус – тригърите в SO1 са си свършили работата.

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

, , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)