Четири (2005)


Ilya Khrzhanovskiy

„Наблюдателите са необходими, за да придобие Вселената своето съществуване”
Джон Уилър, физик, автор на определението „черна дупка“

“Аз не съм писател реалист. Цял живот съм описвал това, което го няма. Литературната фантазия ми е по-скъпа от литературното правдоподобие“, казва писателят Владимир Сорокин (Лед) по повод повестта “Виелица” (преведена на български), нещо което може да се отнесе и към 4 / Четири (2005) на Иля Хржановский, по негов сценарий. Творчеството му някои профанно титуловат като shortcut to Russia.

4
Костенурката винаги ще бъде костенурка, стъклото – стъкло, аквариумът- аквариум, само човекът не е константа, на всеки половин час може да бъде нещо различно.

Търговецът на “всичко, което мирише на месо” Yuriy Laguta, акордьорът на пиана Володя (Сергей Шнуров, Ленинград) и проститутката Марина разцъкват среднощен лаф в неугледния бар на Великая Русь.

Началото посреща с тъмен град, натиснат от зимна тишина серийно обезчестявана от огромните шила на четири пневматични чука; киша, разравяна на слаб ход от едрогабаритни машини и кучета, бездомни, също четири на брой.

Бар-сцената е анекдот – единият се представя за началник на администрацията на Президента, вторият за химик от засекретена КГБ лаборатория, а проститутката, за акаунт от рекламна агенция.
В хорър-детайли “химикът” дава сведения от първа ръка, как от половин век в Съюза клонират хора. Само дето не им викат клониране, а дублиране. Близнаци по четворки, бракът от които населява невидими за публичността адски места.

Chetyre

След срещата анекдотът добива плът. Акордьорът е спешно приватизиран от държавата и след изправителен труд пратен на смърт за “честь родине”. Проститутката се оказва от клонингите на Шнуров. Сменяйки няколко железници отива в потъналата в кал “деревня на Кашчей Безсмертний”, където сред изпарения от самогон, тор и лъстиви и алкохолизирани старици сестрите й оплакват загубата на най-добрата от четворката.
Преднамерено натуралистично, камерата показва нечленоразделната оргия на старата отблъскващо виснала плът, в контраст със сочно налятите девчонки и дивашкото транжиране и консумиране на прасе, главата на което е хвърлена обратно в свинарника; спиртът се лее като в “Левиатан“.

4

Затвореното общество се препитава с кукли от хляб за туристите. Тестото беззъбите баби групово дъвчат, после Зоя, починалият клининг, формува в лица. Помощник е младо момче, единствения мъж. След смъртта на майсторката, по съвет на Марина той търси младо лице, от което да снеме калъп и да спаси надомния бизнес с маски отливки. Отчаян от болезнените контакти с “нормалните” хора на гарата, той използва за целта собственото си лице, отлива няколко маски и напуска летално сцената. Марина слага частичен край на психеделията, като организира клада за разпарчетосаната анатомия на всички налични кукли.


Търговецът е сатирично развит персонаж. Прасета с пимпнат ген, кръгли като диня (един от рефрените) карат високото му чело многократно да се бърчи в недоумение. Търгува със замразени от 69-та насам партиди. Вкъщи го обслужва баща-скъперник, екс Политбюро на КПС. Безмозъчно обича кучетата, дотолкова че краят му е провокиран от едно такова.

В гората от символи, Вътрешностите на реалността – географски, политически, човешки, плюс Куклите за война от материал разнороден, са от натрапчиво маршируваща двойка във филма на Хржановски.

Спекулациите за избора на заглавието на филма са колкото и интерпретациите “върху аспектите на руското общество”. Най-отчетливи са няколко: 4 е числото без свещен статут в нито една религия; 4 години отнема производството на филма; на японски (езикът, на който Marina Vovchenko казва наздраве в знаменателната среща в бара) думата за числото 4 означава смърт.

 

П.П

Ето какъв пърформънс прави Сорокин на текущото Венецианското биенале

Актуално инфо за най-най новия проект на Иля Хржановски в Гардиън (бел.ред 09.2018)

 

 

 

 

 

 

 

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

, , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)