Стик №3


3-Iron

Завършилият живопис в Париж Ким Ки-дук (Островът, Истинска измислица, Лошо момче, Breath, Mother, Arirang, Pieta, Samaria, “Пролет, Лято, Есен, Зима и пак Пролет” ) разказва истории наелектризирани с дейни страсти и мъчителни за удържане енергии и винаги пълнокръвни герои. Сцените му са перфектно композирани визуално; чувствени, почти без диалог – в „Стик №3” главната героиня има само две реплики – „Да се нахраним” и „Обичам те”. Внушенията са многослойни и лирични, без излишна сантименталност. Смущаващите, сцени, които карат неподготвените за него зрители да излизат от салоните (българските поне) не са самоцелни. Етикираното като графично насилие действие в кадрите на самонараняване, инцест или форми на доминиране обслужват винаги идейния конструкт. Бремето на разрушителните страсти – всички страсти са разрушителни – провокира героите му на неволни или съзнателни деяния, за които външния свят ги съди, а вътрешния ги врича на изкупление и поставя в началото на дългия път към невинността. Има диаметрално противопоставяне между ограничения отвън-навътре и израстване отвътре-навън; гореспоменатите страдания съпътстват движението и в двете посоки. Стоическото, осмислено понасяне или причиняване на болката кара историите му да звучат като съвременни уроци по етика. Интимно близки и величествено сурови едновременно, отчайващи с внушаемата неизбежност на личен провал в кръговрата на живота и в същото време успокояващи, като съвет от мъдър утешител; вдъхновени от културния ареал, от който произлизат, но винаги достатъчно оригинални като сюжет и конкретно послание, за да са авторски.

В 3-Iron Джа Хи е изобретателен бродяга, който живее в изоставените къщи на хората. Не краде, задоволявайки се само с най-основните си нужди – храна и подслон. В отплата мие чинии, пере, ремонтира някоя техническа джаджа, след което си прави селфи и напуска мястото, за да търси следващото. Необичайните следи от анонимно присъствие винаги озадачават собствениците, когато се върнат у дома. При поредното си влизане с взлом попада на системно потискана от тираничен съпруг дама. Разкрива й се и й помага да избяга с него. Конвенционалното щастие е кратко. Последвано е от каторга за тялото и могъщи подвизи на духа. А за духът бариери няма. Великолепен от началото до края, върху 3-Iron може да се напише докторат. Seung-yeon Lee и Hyun-kyoon Lee са дуото, избрано от хуманиста Ким Ки-дук за един от най-иносказателните и красиви филми правени някога.

 


10/10

5.00 avg. rating (99% score) - 3 votes

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)