Остатъчни образи / Afterimage (2016)

AFTERIMAGE

“Когато гледаме един обект, той се отразява в очите ни и преживяваме влиянието му върху нас, защото човек вижда само това, от което се интересува”. “Всеки вижда различно и всеки избор е добър, когато е свободен…” В изкуството може да дадеш само това, което имаш.” *

Последният филм на Анджей Вайда (1926-2016) стъпва върху биографията на най-значимият за 20 век полския художник, Владислав Стшемински. “Остатъчни образи” е лично послание за ролята на изкуството и свободата на изразяване в момент на криза, тоест във всеки един момент.
Надживял родния комунизъм, свидетел на десетки разрушени съдби на артисти и потъпкани свободи, Вайда знае как да покаже бруталните методи на системата за репресия. Фините, перверзни механизми, страхливо, без разстрел в челото. Когато пък неудобният човек се явява и художник с обществен принос, то дългът на апарата да го смачка се подразбира автоматично.

По-страшни от механизмите на организираната подлост и пропаганда са само безименните (и именни) съучастници на режима. Без тяхното “да” престъпленията на колективното, банално зло не биха видели свят. Има прекрасно намерени сцени от Вайда в тази посока. Изникват паралели и към филмът за Герхард Рихтер. Хубаво е в това направление да се види и документалният за Бойс.

“Остатъчни образи” е история за едно убийство, частен случай, в който се отразява цяла една епоха на подмяна и агитация на лъжата. Филм за инженерите на народа, месещи и оформящи съзнанието му като кайма.
И докато малодушието да опонираш на властта пряко икономическия си интерес, вън от зоната си на безопасност чертаят и днешната ни битийна рамка, то “Остатъчни образи” ще продължава да алармира, наивно, от гледна точка на изкуството и духа, за опасността и непоправимите щети от споделената апатия.

  • Владислав Стшемински (1893-1952) – художник и теоретик, пионер на полския конструктивизъм. Съосновател и преподавател в Държавното висше училище за изящни изкуства в Лодз, кръстено понастоящем на него. След инвазията на Сталин в Полша 1945-та отхвърля решително каноните на социалистическия реализъм. Преследван, гонен, обожаван от учениците си, изтрит от музеи и университетски архиви Стшемински е символ на съпротивата срещу тоталитарната система.

5.00 avg. rating (98% score) - 2 votes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.