Подир сенките на живота


John Demos

Сенки на мълчанието – фотографска изложба на Джон Демос
12 ноември –  10 декември, галерия за фотография SYNTHESIS, София

С баща и дядо пловдивчани, Джон Демос(1944), или Джон Димов е наполовина българин, повод изложбата с  “Сенки на мълчанието” първо да бъде показана в града под тепетата в рамките на Международни срещи на фотографията, формат на Николай Лаутлиев. Основател на Photographic Center of Athens и агенция Apeiron Photos, дебелата визитката на Демос (магистър по живопис от Чикаго) включва присъствие в колекциите на музеи и галерии в Париж, Лондон, Лисабон, Токио.

john demos

Фотограф: Джон Демос [ФотоСинтезис Арт Център]

Софийското представяне на най-известния му проект посреща зрителят с алегории за полюсни екзистенциални и религиозни човешки състояния. Материалът е от 80-те, “събиран” от малки градчета из Гърция. Експозицията включва единствено копирани върху хартия чернобели, дигитално неманипулирани фотографии.
Моделите на Джон са събирателен образ на белязани от фолклора и вярата си трудови хора. В творбите му те са участници в ритуални сцени на живота и смъртта. Интериорът понякога е условно църковен, на планински параклис от цикладски остров; екстериорът често е напечен от слънцето на Казандзакис площад. В играта на светлина и сенки литературните внушения са неминуеми. По това време авторът се вълнува от документирането на идеята за вяра.

john demos

Фотограф: Джон Демос [ФотоСинтезис Арт Център]

Безусловната композиция е (академична) доминанта. Тривиалното и индивидуалния разказ са недвусмислено отсети. Петната и детайлите са окрупнени до важният за момента жест, до, тип акварелно “мокро-в мокро” внушение за специфична атмосфера. Без късогледо вглеждане в бръчки, забрадки и магарета, присъщо за “социалните”, загрижени за регионален бит и различия художници. Така яркият контраст в  подминатата от младо момиче поклонничка с молитвен дар за изцеление на гърба отеква като кадър на Алехандро Ходоровски или Бергман, от символиката на последния Демос признава, че се вдъхновява.

Свидетелство за последователни търсения и лична концепция, фотографиите на Джон са антипод на туристическите арт-находки, експортен продукт за посолства и културни институти в чужбина. И ако извикват някакви музикални асоциации, то за мен те са с универсалните мотиви на любимата на Тео Ангелопулос Елени Караиндру (както впрочем и с други, не гръцки творци на ECM).

Разговор с Джон Демос във ФотоСинтезис Арт Център, 14.11.14 г.

 

 

 

5.00 avg. rating (99% score) - 3 votes

, , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)