Пътят на дракона


Mang lung goh kong

Китайският боксьор Танг Лун/Брус Лий отива в седемдесетарски Рим, за да разкара организирани от местен мафиот хулиганчета, завардили пицарията на чичо му. Пицарията се управлява от красавица и персонал, също като него внос от Хонконг. Уменията в бойните изкуства, които Танг Лун показва на трийстата минута надъхват до истерия сънародниците му и амбицират мафиота да извика най-доброто, което може да купи с парите си – наемникът-бияч и щатски шампион по карате, Колт/Чък Норис. Следва нещо немислимо, разписало се в антологията на юмручното право. Ултимативен двубой на две школи/философии/цивилизации, баш насред сърцето на евро-туризма – руините на Колизеума (след Пътят на дракона италианците вече не пускат друг да раздава шутове вътре).

TheWayoftheDragon
Съвременният прочит на филма е неделим от детската романтика, с която всяко момче от соц. лагера колекционираше позьорските еднотипни чернобели снимки на Брус Лий. Неделим и от фолклора за митичния Чък Норис, сам шесткратен световен шампион по карате и последовател на Лий. В биографията си има едва две роли на злодей, тази е една от тях.
Поп-културните референции по цял свят към наследството на Лий доказват безспорното му влияние. В предпоследния си филм е режисьор, сценарист, актьор. Снимал е без звук, английският дублаж на всеки персонаж прави впоследствие сам. Културологичният микс в сюжета му – Европа, Азия, Америка, е непроницаем, а доколкото подлежи на тълкуване – едновременно комично-пародиен и пародийно-сериозен. Героят на Брус е с байганьовски манталитет – водоскоците на Рим са му нерентабилни, артефактите скучни. Сигнал за исторически реванш? Измислена и екзактно демонстрирана от него, бойната хореография обяснява нагледно произхода на култа към личността; първата китайска звезда в американското кино и квинтесенция на бойните изкуства.
Уважителен към съперниците, емоционално непроницаем и индиферентен към секса, протагонистът в “Пътят на дракона” стриктно се придържа към мисията си и след приключването й напуска хоризонта, отива да освобождава други народи. Отвъд хипстърския смях филмът е загадка, каквито са живота и смъртта на легендата. Любопитно с какъв статус се възприема това кино в различните възрастови групи в различните части на Азия.

“Пътят на дракона” е част от фестивалната програма на София Филм Фест 2015

5.00 avg. rating (99% score) - 3 votes

, , , , , , , , , ,

  1. No comments yet.
(will not be published)